söndag 18 april 2010

Hawthorne: "de vill bara ha uppmärksamhet"

Myten om Hawthorne-effekten bygger på gamla undersökningar från 30-talet som påståtts ha visat att ”vad man en gör, t ex ändrar belysningen på jobbet, så får man positiva effekter och detta beror på att de anställda upplever att de får uppmärksamhet. ” Det låter kanske rimligt, och det är teser som är vitt spridda i aktuella läroböcker. Intresset för effekten tycks vara stort; många söker tydligen efter den på Internet. Den kommer upp i diskussioner och i utvärderingar av det ena eller andra vars effekter man vill trivialisera. Den är ett användbart verktyg i retoriken.

Men ändå är det bara en myt. De ursprungliga amerikanska studierna vimlade av metodfel och tillåter inte alls de slutsatser som dragits. Suget efter uppmärksamhet, som ju används för att förklara alla möjliga fenomen som t ex bilbränder eller annan brottslighet, har inte kunnat bevisas ha alla de påstådda effekterna. Det är trist med alla dessa myter om mänskligt beteende, som överlever hur länge som helst efter det att forskningen visat att de är ohållbara – om de appellerar till ”sunt förnuft” och är användbara i retoriken och tycks skapa ”förståelse”. Läs mera i referensen nedan, som i sin tur tar upp den relevanta kritiska litteraturen om Hawthorne.

Referens

Sjöberg, L. (2007). Hawthorne-effekten: Krossad myt om ljusets effekt. Personal och Ledarskap, 38(9), 60-61. Klicka här.

3 kommentarer:

Henrik sa...

Bra att någon tar upp detta. Hawthorne tas ständigt i diverse psykologikurser jag läst.

Gerhard sa...

Hmm... klart intressant! Speciellt om det nu finns fakta bakom detta. Har ju oxå haft det med mig från min psykologutbildning ang Hawthorne-effekten. Har det gjorts undersökningar om detta på senare tid? Ja, jag får väl läsa artikeln! Bara nu inte detta slår över åt en ny myt åt andra hållet inom framtida pedagogik och samhälle så att barn och ungdomar lämnas helt utan uppmärksamhet... ;-)

Gerhard

Lennart Sjöberg sa...

I min artikel finns referenser till den kritiska diskussionen om H-effekten, en diskussion som författare av läroböcker har struntat i.