Steve Jobs var en av vår tids mest framgångsrika företagare.
Hans fascinerande personlighet, och karriär, beskrivs utförligt i Isaacsons bok
om Steve Jobs (2011). Frågan är om vi kan förstå hans personlighet i termer av
egenskaper, som kan mätas med personlighetstest, och vilken roll den hade i
hans karriär.
Jobs var en utpräglat kreativ
person, vilket han visade i många faser, från den första starten med Apple I,
som tillverkades hemma i hans garage till de slutliga framgångarna med iPhone,
iPad och iPod, som skulle komma Apple att klart överglänsa Microsoft. I bilden
ingår också att han var okonventionell och mycket självständig. Han var uthållig,
kunde komma tillbaka efter ett misslyckande, som när han tvingades lämna Apple
1985 och gav sig in filmbranschen där han också kom att bli mycket
framgångsrik. Han var ekonomiskt
motiverad men det var inte huvudsaken. Han kunde göra avkall på kortsiktiga
ekonomiska vinster och besparingar för att nå perfektion. Perfektionism var ett
utpräglat drag hos honom. Han ville utveckla perfekta produkter som var
estetiskt tilltalande, inte bara hade den eftersträvade tekniska funktionen.
Bland negativa egenskaper märks framför allt emotionell instabilitet, social
okänslighet och brutalitet. Han hade ett starkt kontrollbehov, in i minsta detaljer. Han var narcissistisk. Han hade ingen stor social förmåga eller emotionell intelligens. Han var inte det
minsta följsam. Däremot verkar han ha
drivits fram av en positiv grundhållning,
stark motivation, arbetsvilja
och intresse. Vilja att ta risker och
arbeta med förändringar var också
starka.
De allra flesta av dessa egenskaper kan mätas med moderna
personlighetstest (Sjöberg, 2010/2012), se kursiveringar i ovanstående text.
Många andra historiskt viktiga personer inom näringslivet
framstår i sin personlighet som ganska lika Jobs i viktiga avseenden. Henry
Ford den äldre kan nämnas som ett tydligt exempel.
Hos Jobs var vissa drag mycket starka och utpräglade vilket
gör det i någon mening lätt att förstå honom. Rauch och Frese (2007) tillhör de
många forskare som har framhållit personlighetens betydelse för
entreprenörskap. Andra har misslyckats, kanske för att inte haft tillgång till
bra metoder för att mäta relevanta personlighetsdrag. Här som så ofta i aktuell
forskning har utvecklingen hämmats av dominansen för "Big Five".
Steve Jobs personlighet räcker givetvis inte för att förstå
Apples enorma framgångar, men onekligen finns här en viktig del av
förklaringen. Sedan Jobs lämnat Apple 1985 gick det ganska snabbt utför, när
han återvände fick företaget ny kraft. Jobs levde i en tid när datortekniken
var ny och han var först med en persondator och många användarvänliga
innovationer. Hans perfektionism var på gott och ont. Länge såg det ut som om
Microsoft hade en mera framgångsrik strategi, men hans satsningar på kreativa
innovationer blev till en enorm succé.
Referenser
Isaacson, W. (2011). Steve
Jobs: An exclusive biography. New York: Simon & Schuster.
Rauch,
A., & Frese, M. (2007). Let's put the person back into entrepreneurship
research: A meta-analysis on the relationship between business owners'
personality traits, business creation, and success. [doi:10.1080/13594320701595438].
European Journal of Work and Organizational Psychology, 16(4), 353-385.
Sjöberg,
L. (2010/2012). A third generation personality test (SSE/EFI Working
Paper Series in Business Administration No. 2010:3). Stockholm:
Stockholm School of Economics. Klicka här.