onsdag 7 januari 2009

Djupt mänsklig girighet

När Skandia-affären seglade upp i december 2003 hörde jag en morgon på radion hur en "etikforskare" på Handelshögskolan försvarade Skandiadirektörernas rofferier som "djupt mänskliga". Jag blev ursinnig och satte mig ner och skrev en artikel som sedan publicerades på Brännpunkt i Svenska Dagbladet. Se referensen nedan.

Nu har fem år gått och vi har sett hur det "djupt mänskliga" lett till en global ekonomisk kris. Fortfarande ger man företagsledare, även inom offentlig sektor, enorma förmåner, i den enfaldiga tron att det behövs och att det bara är ytterst få som kan sköta jobbet.

Skandiacheferna fick behålla sina pengar, på lösa grunder och genom stöd av s k "höga jurister". Jag har träffat människor (jurister, faktiskt) som faktiskt tror att "dessa chefer är en särskild sorts människor som måste ha så stora belöningar för att fungera bra". Men alla andra som gör kvalificerade jobb klarar det tydligen utan en månadslön på 10 miljoner...

För att få bra chefer behöver vi inte astronomiska förmåner, inte ens till statliga bolag som Systembolaget.

Däremot behövs systematisk personbedömning av sökande till jobben. Många chefer misslyckas. En del misslyckanden kan undvikas om man skaffar sig bra information om personligheten hos de sökande, och det kan man göra med väl fungerande personlighetstest, se referens nedan.

Referens

Sjöberg, L. (2003, 3 December). Djupt mänsklig girighet. Svenska Dagbladet, sid. 5.Här.

Sjöberg, L. (2008). Bortom big five: Konstruktion och validering av ett personlighetstest (SSE/EFI Working Paper Series in Business Administration No. 2008:7). Stockholm: Stockholm School of Economics. Här.

Inga kommentarer: