Det är mycket vanligt att studenter klagar på att de inte har några idéer. Det är säkert sant, men helt onödigt. Alla kan få bra idéer för uppsatsarbeten och forskning. Jag har försökt hjälpa till genom att ge förslag i mina blogginlägg, och kommer att fortsätta med det. Det är bara att ta för sig.
Det kan också vara till nytta att läsa lite om kreativitet, se t ex en utmärkt liten bok av Kaufmann (2006) (norsk läsövning).
De Bono är kreativitetens grand old man, han har många föreläsningar på nätet. Här är en. Och här finns en utmärkt artikel om hur man kan få forskningsidéer, en till här. och en till här.Jag har gjort en presentation av kreativitet med inriktning mot att skapa forskningsidéer för uppsatser, se här. En artikel på samma tema kan också vara till hjälp, se här.
Men sen då? För att sätta igång och jobba effektivt måste man känna intresse, helst starkt intresse, för idén. Det finns en hel del inre och yttre fiender till kreativ aktivitet. Bristande självförtroende och stark respekt för auktoriteter är två av de värsta. Skrivkramp, att dras till roligare och lättillgängliga nöjen är andra. Eller övertro på "inkubation", att jobbet s a s görs i det omedvetna när man sysslar med annat. Det kan hända, men är sällsynt. Huvudregeln är att idéerna och intresset kommer när man sätter igång och jobbar. Därför är det bra med en "deadline", ett stoppdatum. Arbeta alltid med stoppdatum. När du lägger ett arbete åt sidan på obestämd tid med ett "principbeslut" att göra det klart "någon gång framöver" är risken mycket stor att det aldrig blir färdigt. Eller efter år och decennier. Jag känner flera som tog 20-30 år på sig för att göra klar en avhandling, ännu fler som aldrig blev klara. Sapadin (1996) har skrivit en bra bok om hur man bekämpar sin tendens att skjuta på saker och ting, se referens nedan. Här finns en sajt med bra tips.
PS Bilden visar detaljer i en husfasad av Barcelona-arkitekten Gaudi. Det finns många gemensamma egenskaper hos konstnärlig kreativitet och kreativitet i forskning. Gaudi var bedövande kreativ. Arkitektur i Sverige är tyvärr ofta motsatsen, se Arkitekthögskolan i Stockholm, stadens mest avskydda hus.
Referenser
Kaufmann, G. (2006). Hva er kreativitet? Oslo: Universitetsforlaget.
Sapadin, L. (1999). Beat procrastination and make the grade. The six styles of procrastination and how students can overcome them. Harmondsworth, Middlesex: Penguin.
Sjöberg, L. (2003). Good and not-so-good ideas in psychological research. A tutorial in idea assessment and generation. VEST: Journal for Science and Technology Studies, 16, 33-68. Här.
lördag 17 januari 2009
Svårt att få en uppsatsidé?
Labels:
Föreläsning,
Kreativitet,
Uppsatsämnen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar