fredag 8 februari 2008

Chefens utseende samvarierar med förtagets framgång

I en aktuell studie lät man studenter bedöma fotografier av vd:ar i stora amerikanska företag (Rule & Ambady, 2008). Två faktorer framgång i bedömningarna: Makt-dominans, samt värme-attraktivitet. De statistiska analyserna visade att båda dessa faktorer var ganska starkt relaterade till företagets ekonomiska framgång. Man kan undra om de fått sina jobb på grund av sitt utseende, eller om de som var chefer för framgångsrika företag var särskilt nöjda och lyckliga och därför "såg ut" på ett visst sätt. Kanske båda dessa förklaringar har en kärna av sanning. Utseende har visat sig ha betydande sociala effekter i affärslivet (Sjöberg & Tollgerdt-Andersson, 1985, om "personkemi"). De som rekryterar chefer kan påverkas omedevetet av samma faktorer som påverkar oss alla, och utseendet är just en sådan faktor. De företag som går bäst kanske har råd att anställa chefer med det mest övertygande utseendet. Om de sedan fungerar i rollen är en annan sak. I sin roande bok "Blink" berättar Gladwell om USA-presidenten Harding som verkligen "såg ut som en president" men som var ett fiasko i rollen.

Det vore intressant att se om chefens utseende är information som investerare med fördel kan utnyttja för att fatta beslut om vilka företag de ska satsa på.

Referenser

Gladwell, M. (2005). Blink. The power of thinking without thinking. New Your: Little, Brown.

Rule, N. O., & Ambady, N. (2008). The face of fuccess: Inferences from chief executive officers' appearance predict company profits. Psychological Science, 19, 109-111.

Sjöberg, L., & Tollgerdt-Andersson, I. (1985). Vad är personkemi? Socialpsykologisk forskning om attraktivitet. Stockholm: Scandinavian Executive Search.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det �r sp�nnande resultat - �r det s� att de snygga f�r de mest sp�nnande jobben eller blir man snyggare om man har ett bra jobb?

Ingrid